Jak ogarnąć ten cały ślubno-weselny szał, czyli o organizacji słów kilka
Jedno jest pewne – ile przyszłych Par Młodych, tyle charakterów. Znajdą się pieczołowici organizatorzy ślubów, którzy nawet śpią z modnym plannerem pod poduszką już na dwa lata przed swoim ślubem. Są i zakręcone osoby, które czekają ze wszystkim na ostatnią chwilę, bo twierdzą, że „spontan” jest najlepszy. W grupie par stojących przed ślubnym kobiercem, mamy również rozsądnych i (w miarę) spokojnych ludzi, którzy raczej luźno trzymają się wcześniej ustalonego planu. Cóż, to wydaje się najlepszą opcją, aby nie dać się zwariować. Możemy sobie pomóc, ustalając orientacyjne ramy jak zająć się organizacją ślubu i wesela.
Harmonogram organizacji Waszego dnia ślubu
Powyższe kroki wykonane? – Świetnie! Teraz już z górki. Co dalej?
Chociaż idea zapisywania wszystkiego w notesiku, może niektórych śmieszyć, warto stworzyć orientacyjny harmonogram ślubny. Zapiszcie sobie, choćby w telefonie, orientacyjne punkty i daty, których warto dopilnować. Wśród mobilnych aplikacji znajdziecie bardzo przydatne narzędzia do organizacji i budowania harmonogramu przygotowań ślubnych.
Podstawowe rzeczy do ogarnięcia
Klasyczne pytanie – po zaręczynach od czego zacząć przygotowania ślubne? Odpowiedź jest banalna – ustalcie datę.
Kiedy będziecie znać już termin, wszystko wyda się prostsze. Komfort ustalenia terminu tworzy wydarzenie bardziej realnym. Kolejne dwa podstawowe punkty do odhaczenia to:
- Miejsce ślubu – świątynia, urząd stanu cywilnego, a może plenerowy ślub humanistyczny?
- Miejsce wesela – UWAGA! Zazwyczaj sale bankietowe mają porezerwowane terminy na długo przed! Warto zainteresować się nawet na początku planowania swojego „Wielkiego Dnia” czy wybrane przez Was miejsce będzie dostępne w ustalony przez Was dzień.
- Bardzo wstępna lista gości – trzeba wiedzieć, ile mniej więcej ludzi chce się zaprosić. Wtedy o wiele prościej dobrać salę.
Należy udać się do miejsca zawarcia związku małżeńskiego – urzędu bądź kościoła – i dopełnić niezbędnych formalności. Tam wyczerpująco wszystko wytłumaczą, jaki typ dokumentów jest potrzebny i kiedy należy go dostarczyć.
A co z tą salą? Cóż, zapamiętaj świętą zasadę wesela:
Jedzenie i oprawę muzyczną goście zapamiętują najbardziej.
Uwiecznieniem niezwykłych momentów i stworzeniem pięknej pamiątki dla Was, zajmuje się profesjonalny fotograf. Jednak smak potraw i wrażenie podczas zabawy weselnej muszą zostać pozytywnie zapamiętane u Waszych gości, i w ich głowach. Z tego względu, wcześniej poczytajcie w Internecie opinie o wybranej lokalizacji i przetestujcie na sobie smaki, które standardowo serwowane są podczas przyjęcia weselnego.
Od czego zacząć planowanie ślubu?
Organizacja ślubu to proces. Warto podchodzić do niego jak do rocznego zadania, które realizowane po kolei, krok po kroku, przyniesie oczekiwany efekt. Wszystko bez zbędnego stresu i zmęczenia wynikającego z ilości obowiązków do zrealizowania, skumulowanych w jednym czasie. Kiedy już wiecie, jako Para Młoda, kiedy Wasz wymarzony ślub zostanie zrealizowany i zaczęliście realizować powyższe punkty, teraz mała podpowiedź co dalej. Jak się do tego wszystkiego zabrać? Jak zająć się organizacją ślubu krok po kroku? Jak spowodować, aby ślub, jako jedno z najbardziej stresujących wydarzeń w życiu człowieka, takim się właśnie nie okazał? Jak spowodować, aby były to najszczęśliwsze chwile w życiu, bez konieczności rozpraszania się, że coś poszło nie tak?
Należy rozplanować ślub krok po kroku, tak samo, jak przygotowywanie się do ważnego egzaminu. Organizacja ślubu powinna rozpocząć się od planeru. Kalendarz weselny to podstawa dobrze rozpisanego przebiegu ślubu, wesela, a nawet wieczoru panieńskiego oraz kawalerskiego. Warto bowiem pamiętać, że poza samym przygotowaniem siebie, jako Pary, odpowiada się w dniu ślubu także za komfort przybyłych na ślub i wesele gości. Logistyczne rozplanowanie ich obecności na uroczystości zawarcia związku małżeńskiego jest zatem kluczowe, aby wydarzenie było udane i nie wpłynęło na złe samopoczucie przybyłych gości.
Jak zaplanować ślub krok po kroku?
Organizacja ślubu i wesela może przebiegać etapami. Najważniejsze aspekty to:
- Ustalenie harmonogramu przygotowań ślubnych, aby nic nie umknęło w trakcie przygotowań do ślubu. Warto mieć pewność, co do już wykonanych składowych organizacji ślubu i wesela. Kalendarz przygotowań do ślubu będzie niezbędny do przygotowań aspektów kluczowych, ale także wspomoże wybór drobiazgów – takich jak rodzaj dekoracji, dokładne elementy (które na te dekoracje wchodzą), styl wiązanki ślubnej, a nawet dane makijażystki i składowych wykonania makijażu Panny Młodej.
- Określenie budżetu jaki planuje się przeznaczyć na własny ślub. Jest to niezbędne, aby móc wybrać miejsce wesela, ilość zaproszonych gości oraz swoje własne stroje. Budżet to najważniejszy podpunkt, aby wiedzieć, czy obecne finanse będą wystarczające, czy będzie niezbędna dodatkowa praca, kredyt czy pomoc finansowa od rodziców lub świadków, aby do organizacji ślubu zebrać odpowiednią kwotę. Koszty ślubu i wesela, powinny być wspólnie ustalone i przewidziane, żeby uniknąć nieporozumień w trakcie lub po ślubie.
- Ustalenie ilości gości posłuży do wyboru poszukiwań miejsca pod konkretną ilość zaproszonych osób. Inaczej poszukuje się kameralnej lokalizacji na wesele do 30-50 osób łącznie, a inaczej na ślub i wesele powyżej 200 osób. Wpływa to na ostateczne finanse, ale także inny rodzaj dostępnych miejsc ślubnych i sal. Miejsca na ślub z rozmachem będzie wymagało dłuższych poszukiwań i dopasowania daty ślubu do wolnego terminu wybranej sali weselnej niż wybranie dowolnego miejsca, które pomieści do kilkudziesięciu osób z najbliższej rodziny.
- Ustalenie daty ślubu, miejsca i rodzaju ceremonii zawarcia związku małżeńskiego oraz lokalizacji miejsca odbycia się wesela.
- Ustalenie styl ślubu, co pomoże w doborze dodatków do ozdobienia kościoła i sali weselnej, ale także rodzajów odświętnych strojów własnych, jak i gości. Inaczej wyglądać będzie oprawa ślubu w nowoczesnym, eleganckim stylu we wspaniałym Pałacu, a inaczej ślub w plenerze, który będzie odbywał się na plaży, łące czy nad klifem z widokiem na morze. W pierwszym przypadku Panie będą w eleganckich strojach, a na nogach pojawią się szpilki. Panowie natomiast w garniturach i eleganckim obuwiu. W drugim przypadku, nawierzchnia będzie na tyle trudna do chodzenia (jak np. piasek na plaży), że wszyscy będą uczestniczyć w ślubie i weselu na boso, lub w sandałkach. Styl jest zatem kluczowy, aby przygotować siebie i swoich gości na formę i specyfikę stroju, który sprosta wybranym warunkom.
- Wybór odświętnego stroju dla siebie – sukni ślubnej i garnituru ślubnego, a także zapoznanie się z dostępnym stylem obrączek. Kiedy styl ślubu jest ustalony, stroje będzie można dopasowywać do niego. Obrączki to kwestia bardziej złożona. To element, który zostanie z Wami przez całe życie. Najpierw zapoznajcie się co jest dostępne na rynku i jaka forma podoba Wam się najbardziej. Obrączki złote, srebrne, platynowe – wybór należy do Was. Możecie połączyć wszystkie razem – jeżeli nie będziecie mogli dojść do konsensusu. Pamiętajcie jednak, że obrączka będzie z Wami na dobre i na złe przez wiele lat, więc najważniejsze, aby była wytrzymała.
Kiedy wszystko między Wami jest ustalone, dopiero wtedy można przejść do działania. W organizacji ślubu i wesela musicie być spójni, a jeżeli nie jesteście – znaleźć złoty środek i pójść na wspólne kompromisy. Trudniej jest zrezygnować ze swoich marzeń tylko po to, aby zadowolić realizację marzeń drugiej strony. Lepiej jest połączyć marzenia obu stron i spotkać się gdzieś po środku. Jeżeli Panna Młoda będzie marzyć o ślubie w plenerze w kameralnym gronie, a Pan Młody marzyć o hucznym weselu w luksusowym hotelu na kilkaset osób, to będą to na tyle skrajne wyobrażenia o ślubie, że wspólne wyśrodkowanie będzie niezbędne. Nie może być to ustalane dopiero w trakcie załatwiania istotnych spraw, ale dużo wcześniej, przed rozpoczęciem harmonogramu – według którego dalsze kroki zostaną realizowane.
Harmonogram przygotowań ślubnych (kalendarium) – jak się do tego zabrać?
Lista przygotowań do ślubu jest często wybawieniem. Niektórzy decydują się na pomoc w organizacji listy zadań, korzystając z usług konsultanta ślubnego. Wtedy całą listę przekazują i ustalają z wedding plannerem, a on zajmuje się organizacją wszystkiego o czym zamarzyła Para i określiła w swoich oczekiwaniach.
Jednak, chcąc mieć wszystko pod kontrolą lub samodzielnie sprawdzić się w roli wedding plannera, harmonogram, w którym zawarty będzie plan organizacji ślubu okaże się niezawodny.
Pierwszą kwestią jest podział harmonogramu na miesiące. To wspomoże dopilnowywanie ważnych terminów. Da także pewność, że wszystko przebiega punkt po punkcie i nic nie umknie uwadze. Jeżeli z przyczyn niezależnych od Was, coś nie zostanie zorganizowane w danym miesiącu, może być przełożone na początek kolejnego. Dzięki temu, dacie radę nadrobić stracony czas i uniknąć chaosu w organizacji ślubu oraz wesela.
Oto mała ściąga dla przyszłej Pary Młodej:
12 miesięcy przed ślubem
Jeśli zamierzacie powiedzieć sakramentalne „tak” w kościele, już teraz zacznijcie szukać nauk przedmałżeńskich. Uczestnictwo w nich jest obowiązkowe, a nierzadko tego typu zajęcia rozciągnięte są znacząco w czasie.
Często, do ślubu przygrywa wdzięcznie schola, słychać tony zawodowego skrzypka albo profesjonalista pięknie śpiewa Ave Maria. Jeśli marzysz o niezapomnianej oprawie muzycznej, to też jest moment, żeby się tym zainteresować. UWAGA! Występ zespołu w kościele musi zostać uzgodniony z księdzem.
W tym okresie, albo i wcześniej, zacznij rozglądać się już za fotografem oraz zespołem bądź DJ-em. Najlepsi mają napięte grafiki, a kalendarze są pozajmowane na długo przed ślubami klientów. Daty w szczycie sezonu (np. sierpniowe czy wrześniowe) zajmowane są jako pierwsze i rozchodzą się jak świeże bułeczki. Dopilnujcie więc tego koniecznie, bo to, zagwarantuje i Wam, i gościom, największe wrażenia. O tym jak dobrze wybrać fotografa ślubnego tak by nie żałować, przeczytacie tutaj: poradnik – jak wybrać fotografa ślubnego.
8-7 miesięcy przed ślubem
Ten etap to przede wszystkim kwestie estetyczne. To właśnie wtedy Panna Młoda umawia fryzjera, wizażystkę i często zaczyna szukać wymarzonej sukni ślubnej. Warto wcześniej zastanowić się nad makijażem i upięciem. W tym momencie możecie też pomyśleć o motywie przewodnim dekoracji weselnych i wybrać kolory oraz kwiaty. Kiedy elementy wizualne są spójne, wszystko robi niezwykłe wrażenie. Zdjęcia z takiego wesela to niezapomniana kompozycja uczuć i pięknych elementów!
To również moment, w którym warto pomyśleć o świadkach. Poproście ich uroczyście o to, czy będą wam towarzyszyć w tym ważnym dniu. Podróż poślubna? Jeśli taką planujecie, również teraz możecie zacząć ją powoli organizować.
6 miesięcy przed ślubem
Lista gości powinna być całkowicie gotowa. Wybierzcie i zamówcie zaproszenia. Możecie zdecydować się na gotowe wzory albo personalizowane zdjęcie z sesji narzeczeńskiej. Pamiętajcie, że również teraz, warto zamówić dodatkowe atrakcje typu fontanna z czekolady, słodki stół, fotobudka, kącik polaroid, animacje dla dzieci czy drobne upominki dla gości. CIEKAWOSTKA! Podarunki wykonane samodzielnie są dużo milsze. Ostatnim hitem, są domowe przetwory w uroczych słoiczkach oraz domowe nalewki w niewielkich buteleczkach.
To również odpowiedni moment na zamówienie dowozu gości. Popularnym środkiem transportu jest autokar. W niektórych miastach można nawet wynająć autobusy komunikacji miejskiej. Warto też pomyśleć, czym Wy pojedziecie do ślubu.
Na 6 miesięcy przed, możecie również wybrać i zamówić obrączki oraz zacząć szukać garnituru i dodatków dla Pana Młodego.
4 miesiące przed ślubem
To doskonała chwila na degustację i zamówienie tortu. Tak, to również teraz powinniście zacząć zapraszać gości. Zaproszenia wypada dostarczyć osobiście, ale w wyjątkowych przypadkach dopuszczalne jest wysłanie ich pocztą. Poproście gości o potwierdzenie swojego przybycia na 2-4 tygodnie przed datą ślubu. UWAGA! Jeżeli Para Młoda chce dostać prezenty rzeczowe, najlepiej sporządzić ich listę. Na tym etapie również wypada dobrać wszelkie dodatki, takie jak biżuteria, bielizna, buty do sukni ślubnej. Przydadzą się przy ostatecznej przymiarce.
2 miesiące przed ślubem
Myślicie, że organizacja wesela już się kończy? To tylko pozory… W tym okresie należy zrobić bardzo dużo. Co prawda, organizacja dotyczy Was bezpośrednio, ale szykujcie wolny czas i głowę gotową na zabawę! Świadkowie szykują niespodzianki – wieczór panieński i kawalerski.
Zaplanujcie też, kto gdzie siedzi na sali weselnej. To bardzo ważny punkt, który może sprawić, że ktoś się będzie świetnie bawił albo niezmiernie nudził. Niezalecane jest pozwolenie gościom rozsadzenia się samodzielnie. Takie kombinacje mogą być zupełnie nietrafione – raczej znacie swoich przyjaciół i rodzinę. Postarajcie się znaleźć złoty środek.
Co zostało do odhaczenia? Dodatki do sali weselnej – zamówcie księgę gości, listy z rozsadzeniem gości, winietki. To również moment na próbne fryzury i makijaże.
na niecały miesiąc przed ślubem
Macie „to coś” i chcecie zaskoczyć gości wirującym tańcem? Również teraz, warto zapisać się na profesjonalne lekcje doszkalające. Niezbędne są ostatnie przymiarki sukni i garnituru.
I coś uroczego, ale ważnego. Pamiętajcie o prezentach dla rodziców i świadków! Zamówcie je odpowiednio wcześniej.
Macie już prawie wszystko dopięte na ostatni guzik. Szybki przegląd listy – czy mamy już każdy drobiazg załatwiony. Na finiszu warto skontaktować się z usługodawcami (dj, fotograf, kamerzysta etc.) i potwierdzić m.in. ich miejsce i moment przybycia. Z zespołem czy DJem możecie potwierdzić repertuar, harmonogram imprezy i listę zabaw weselnych. Na Sali weselnej, warto potwierdzić dokładną liczbę gości i ustawienia stołów.
Przygotowania do ślubu! Checklista – wypunktowana
Nasz poradnik weselny zorganizowany? Powyższe podpunkty z listy dzielącej harmonogram na miesiące uwzględnił wszystko co istotne? Pora sprawdzić, czy o niczym nie zapomnieliście.
Kiedy Macie już wypunktowaną listę zrealizowanego harmonogramu, opartą na miesięcznym przebiegu procesu organizacyjnego, warto dopełnić plan organizacji ślubu i kalendarz, checklistą z drobiazgami, które nie umkną Waszej uwadze. Oto krótkie zestawienie, co na Check Liście powinno się znaleźć, abyście sprawdzili czy jesteście dobrze przygotowani do dnia ślubu:
- Ustalenie priorytetów – dzień, godzina, miejsce ślubu, miejsce wesela, ustalenie formalności i dokumentów w kościele i Urzędzie Stanu Cywilnego, ustalenie budżetu, wybranie styl ślubu, ilość gości, strojów.
- Pozostałe ważne kwestie, które należy uwzględnić podczas przygotowań do ślubu:
- Rozpoczęcie nauk przedmałżeńskich koniecznych do zawarcia ślubu kościelnego.
- Spotkanie z rodzicami, w celu omówienia decyzji co do formy i rodzaju ślubu.
- Spotkanie ze świadkami i oficjalne poproszenie ich o świadkowanie.
- Zarezerwowanie noclegów dla gości.
- Organizacja wieczoru panieńskiego i kawalerskiego.
- Przygotowanie podarunków dla gości, w podziękowaniu za przybycie na ślub lub wesele.
- Przygotowanie formy prezentów dla rodziców – jako podziękowanie za wychowanie i wspieranie.
- Przygotowanie prezentów dla świadków, za wspieranie w ciągu tych ważnych dla Was chwil i pomoc przy ślubie.
- Zadbanie o siebie. Praca nad swoją sylwetką przez rok – aż do dnia ślubu, pozwoli zadbać o zdrowie i wygląd, dzięki którym będziecie mieć siłę, aby sprostać wszystkim wyzwaniom w dzień ślubu, a jednocześnie błyszczeć wśród pozostałych, swoim imponującym wyglądem.
- Wybranie i spotkanie z DJ-em lub zespołem weselnym, w celu ustalenia repertuaru muzycznego.
- Wybranie i spotkanie z fotografem i kamerzystą, w celu ustalenia jak będzie przebiegać uwiecznienie uroczystości ślubnej i weselnej.
- Wybór kwiatów i dekoracji. Ustalenie z kwiaciarnią ilości i terminu wykonania wiązanki ślubnej i przystrojenia wnętrza kościoła oraz sali weselnej.
- Wybór środka transportu jakim Para Młoda podjedzie pod kościół i do sali weselnej.
- Wybór miejsca błogosławieństwa przez rodziców oraz zakupienie niezbędnych elementów do jego wykonania.
- Zamówienie i wysłanie zaproszeń ślubnych.
- Wybór odpowiedniej makijażystki dla Panny Młodej. Przetestowanie próbnego makijażu i ustalenie szczegółów dotyczących wybranych kosmetyków i stylu makijażu.
- Wybór odpowiedniego fryzjera dla Panny Młodej i Pana Młodego. Wykonanie fryzury próbnej, dopasowanej do stylu sukni ślubnej i garnituru. Fryzura, szczególnie Panny Młodej, jest widoczna przez całą ceremonię w kościele. Goście widzą upięcie włosów skomponowane z tyłem sukni, więc warto wybrać wyspecjalizowanego artystę fryzjerstwa, który stworzy z włosów idealne dzieło. Zdjęcia i film ślubny, które uchwycą kadr modlitwy i zawierania sakramentu ślubu, uwiecznią rodzaj fryzury na lata.
- Ustalenie urlopów w pracy lub we własnym biznesie, aby móc na spokojnie, przed ślubem i po nim, odpocząć i przygotować się na nowe wyzwania.
- Kurs tańca, który pozwoli stworzyć wspólny pierwszy taniec – klucz przyjęcia weselnego. W tym aspekcie należy wybrać także utwór do pierwszego tańca.
- Zakupienie dodatkowej biżuterii ślubnej, obuwia, dodatków, a także wygodniejszych, ale nadal odświętnych strojów na przebranie, oraz poprawiny.
- Wybranie miejsca i zaplanowanie podróży poślubnej, które warto zrealizować tuż po ślubie – wykorzystując otrzymany urlopy w pracy.
- Wybranie i zamówienie dodatkowych atrakcji na wesele – fontanny czekoladowej lub fotobudki, ale także możliwość wybrania pokazów artystycznych, czy organizacja mini kursu tanecznego dla całej rodziny.
- Wybór menu dla siebie i gości. Wybór alkoholu, tortu weselnego i ciast.
- Przypomnienie gościom o odpowiedzi, co do decyzji ich przybycia na ślub oraz wesele.
- Zakup kilku elementów, które mogą być przydatne podczas wesela. Do takich rzeczy należą np. białe parasole (gdyby spadł deszcz na ślubie w plenerze), koce na chłodniejszą noc (jeżeli wesele będzie do białego rana lub skończy się przy ognisku), wazony na kwiaty, aby nie zwiędły przez wiele godzin na weselu.
- Przygotowanie na wesele apteczki z niezbędnymi lekami lub plastrami. Przy dużej ilości osób mogą wyniknąć nieprzewidziane sytuacje, a wówczas szybki ratunek aby opatrzyć małą ranę czy zadrapanie będzie niezbędne. W apteczce warto umieścić także przydatne leki – na rozwolnienie, zaparcia, czy ból głowy. Są to częste objawy przy intensywnych bodźcach zewnętrznych czy skosztowaniu nowego menu.
Kiedy wszystkie składowe checklisty są odhaczone, można uznać, że wszystko gotowe. I mimo tego, że nie da się wszystkiego przewidzieć i zaplanować, to najważniejsze składowe ślubnej uroczystości i zabawy zostaną zapewnione i zachowane.
Jakich błędów w organizacji ślubu się wystrzegać
Organizacja ślubu i wesela nie zawsze może udać się, tak jak to zostało zaplanowane. Czasami pojawiają się okoliczności, które nawet przy najlepszym planie całkowicie te plany weryfikują lub całkowicie wyeliminują.
Jakich największych błędów uniknąć organizując ślub krok po kroku?
- Brak harmonogramu. Bez niego może się okazać, że to wszystko o czym się pamiętało, to tylko połowa załatwionych spraw. Brak rozpisania jakimi zadaniami musi zająć się Para Młoda, a w jakich aspektach wspomogą świadkowie, rodzina czy wedding planner, uniemożliwia wyegzekwowanie i sprawdzenie, czy każda osoba na pewno zajęła się tym co potrzeba. Co bowiem, kiedy wszystko będzie przygotowane jak należy, a formalności nie zostaną dopięte na ostatni guzik? Kogo wówczas będzie można obciążyć winą za niedopilnowanie tak istotnych spraw? Tylko harmonogram, zapisywanie i dokumentowanie przebiegu planowania ślubu utrzymuje zachowanie uroczystość w ryzach.
- Odkładanie realizacji zadań na później. Wiele osób skupia się na priorytetach, które są oczywiste. Mało kto skupia się na detalach i drobiazgach, a czasami to one mogą okazać się kluczowe przy organizacji. Przygotowanie podarunków dla gości, wypisanie zaproszeń, a nawet wypisanie winietek na stół to drobiazgi. Zajmują one jednak na tyle dużo czasu, że pozostawienie ich na ostatnią chwilę może spowodować, że nie zostaną zrealizowane wcale. Wkracza wtedy nerwowość i stres, że istotne elementy, które zostały zakupione na ślub nie zdążyły być przygotowane. Im drobniejsze elementy do załatwienia, tym konieczne jest zajęcie się nimi wcześniej.
- Wybór nieodpowiedniego miejsca na wesele. Zbyt mała sala, parkiet, za ciemne wnętrza, zbyt mała ilość oświetlenia, brak ustawności pomieszczenia – to wszystko wpływa na dyskomfort podczas wesela. Goście potrzebują przestrzeni, a brak światła wpłynie na efekt finalny wykonania zdjęć przez fotografa lub kamerzyste. Należy także ustalić czas pracy obsługi podczas odbywającego się wesela, a w razie potrzeby, przewidzieć jak jej się dodatkowo odwdzięczyć za pomoc. Kiedy którykolwiek z tych punktów nie działa, nawet najwspanialsze wesele może wypaść dosyć blado. Zamiast radości ze spełnienia swoich ślubnych marzeń zostanie niesmak złej organizacji.
- Niedopasowany budżet. Uszczuplenie finansów tuż przed ślubem nie będzie odpowiednią decyzją. Warto pamiętać, że ślub i wesele to nie powód do zadłużania się, a rozpoczęcia swojej nowej drogi życiowej z przytupem. Wspólną drogę życia lepiej rozpoczynać z dodatnim kontem, a nie ujemnym. Dlatego też, opracowanie budżetu na samym początku, jeszcze przed harmonogramem, pozwoli wybrać pozostałe elementy dotyczące ślubu, dopasowując je pod przewidziany budżet, a nie odwrotnie.
- Dokładne czytanie umów i ich zaakceptowanie. Nie czytając umów można być zaskoczonym informacjami o ewentualnym sposobie rezygnacji rezygnacji z lokalu czy danej usługi, ponoszeniu dodatkowych kosztów, lub nie wykonania danej usługi przez usługodawcę, który nie uwzględnił tego w umowie. Umowy i ustalenia są niezbędne do prawidłowego przebiegu zleconych przedsięwzięć.
Trzymając się harmonogramu, checklisty i unikając powyższych błędów nic nie powinno już być zaskoczeniem, ani stać na przeszkodzie do idealnego rozpoczęcia wspólnego życia.
A NA KONIEC? RELAKS…
Ostatni punkt… Należy już tylko przygotować niezbędne dokumenty do ślubu i… odpocząć! To ma być najpiękniejszy dzień w Waszym życiu. Kochacie się? To będzie dobrze. Od organizacji ślubu i wesela jeszcze nikt nie zwariował. Przy dobrym podejściu to może sprawiać realną frajdę! Trzymamy kciuki.